Vanwege het Coronavirus gelden er een aantal regels rondom jullie huwelijk of partnerschapsregistratie. 

Betaalde huwelijken en partnerschappen 

Huwelijken en partnerschappen vinden plaats in de raadzaal van het gemeentehuis of op een andere locatie. Daarbij geldt het volgende: 

  • Het maximumaantal aanwezigen tijdens een ceremonie in de Raadzaal is 30 personen, inclusief bruidspaar, kinderen en fotograaf en exclusief trouwambtenaar en bode.
  • Het maximumaantal aanwezigen tijdens een ceremonie in het Jeltingahuis is 17 personen, inclusief bruidspaar, kinderen en fotograaf en exclusief trouwambtenaar en bode. 
  • Willen jullie de ceremonie ergens anders organiseren? Bijvoorbeeld op een bijzondere locatie binnen onze gemeente? Het aantal aanwezige gasten is dan afhankelijk van de beschikbare ruimte. De locatie moet groot genoeg zijn om onderling 1,5 meter afstand te houden. Informeer daarom eerst bij de eigenaar of beheerder van deze locatie naar wat de mogelijkheden ter plaatse zijn. En check de voorwaarden voor een ceremonie op een alternatieve locatie.
  • Kort voor de ceremonie geven jullie aan de trouwambtenaar door welke genodigden jullie verwachten. Dit doen jullie met het formulier dat jullie van de trouwambtenaar krijgen. Op deze manier kunnen wij rekening houden met het aantal aanwezigen. 

Kosteloze huwelijken en partnerschappen 

De kosteloze ceremonies vinden op een dinsdag- of woensdagmorgen om 9.00 uur plaats in een vergaderruimte van het gemeentehuis. Hierbij zijn alleen het bruidspaar, de getuigen en de trouwambtenaar aanwezig. Ook gelden de volgende regels:

  • Tenminste 1 van de aanstaande echtgenoten/partners is inwoner van onze gemeente; 
  • Het is een korte en ingetogen ceremonie zonder toespraak; 
  • Naast het bruidspaar zijn de getuigen en de ambtenaar van de burgerlijke stand bij de voltrekking aanwezig: 
  • Er is geen keuze voor een trouwambtenaar; 
  • Er is geen mogelijkheid tot het draaien van muziek; 
  • Per kosteloos tijdstip is er slechts ruimte voor 1 bruidspaar.